Minute | UX Afstudeer Project

Over deze Case

Cellular Design

UX Design

Tijdens mijn opleiding Communicatie en Multimedia Design heb ik twee afstudeerprojecten moeten draaien. Dit project was het gebonden project. Decos is een softwarebedrijf dat zich gespecialiseerd in software voor de gemeentelijke markt. Minute is een vergader en notuleer tool die nog niet klaar was voor deze markt. Decos heeft mij de vraag gesteld hoe Minute beter kan aansluiten op de gemeentelijke markt.

De Briefing

Volgens Decos werd Minute vooral afgewezen op de UX. Daarom was de initiële opdracht: “Welke UX aanpassingen zijn nodig om JOIN klanten Minute te laten gebruiken?”. Hierbij is JOIN een ander software product van Decos. JOIN is namelijk een product dat wel een grote userbase heeft. Het achterliggende probleem bleek dus te zijn dat Minute te weinig omzet draaide omdat ze te weinig gebruikers hadden. Het product moest dus aantrekkelijker worden om aan te schaffen. Daarom heb ik samen met Decos de volgende hoofdvraag opgesteld: “Wat is er nodig om Minute als aantrekkelijke vergadertool te positioneren voor de werknemers van Gemeenten en bedrijven die bestaande JOIN klanten zijn?”. Er is gekozen om specifiek alleen op bestaande klanten van Decos te doelen omdat Minute te klein was om buiten de huidige klantengroep te vissen. Ik ben door Decos verder vrij gelaten om erachter te komen welke stappen er nodig zijn. Ik was vrij in het insteken van mijn onderzoek en mijn proces.

Over het Proces

Ik ben het proces begonnen door een onderzoek te doen naar het bestaande Minute. Ik wilde erachter komen welke problemen het bestaande Minute had en hoe deze opgelost zouden kunnen worden. Hierbij heb ik verschillende methoden gehanteerd. Ik heb UX design experts benaderd, een heuristics evaluation uitgevoerd, pattern onderzoek gedaan en de huidige gebruikers gesproken over het programma. Toen ik een idee had wat er moest veranderen heb ik doelgroeponderzoek gedaan. Ik wilde weten hoe ik deze aanpassingen kon afstemmen op de eindgebruiker en hoe deze hierop zou reageren. Om de doelgroep beter te leren kennen heb ik interviews afgenomen. Wat interessant bleek uit de interviews was dat de doelgroep het liefst in stappen door een proces genomen werd. Daarom ben ik met dit concept verder gegaan. Ik heb gekozen om het proces op te delen in een duidelijk voor-, tijdens- en na proces. Ook de individuele stappen in het aanmaken van een vergadering volgen een duidelijk stappenplan. Ik heb in totaal 9 wireframe versies ontwikkeld. Bij iedere nieuwe versie die ik had ontworpen heb ik de doelgroep benaderd en heb ik gebruikerstests uitgevoerd. In de laatste paar versies heb ik ook 2 UX design experts en een visual design expert benaderd voor feedback. Het uiteindelijke resultaat van dit project is met open armen ontvangen. Decos was erg blij met de gemaakte stappen.

Proces

Zie meer:

PokéLibrary | Een digitale Pokémon encyclopedie

Choklet | Een Chocolade gethematiseerde kook app.